כאשר אנחנו נדרשים להציג את עצמנו בסיטואציה כלשהי בסביבת העבודה, הנטייה היא להיצמד לשבלונה האינפורמטיבית של תולדות הקריירה והניסיון. אפשר לעשות את זה בדרך הרבה יותר אפקטיבית באמצעות Storytelling. זה שימושי מאוד גם בראיונות עבודה
אחד השימושים המצוינים ב-Storytelling בעולם העסקי הוא בדרך שבה אנו מציגים את עצמנו. זה עובד בכל סיטואציה שבה אנחנו פוגשים אנשים. לכל אחד מאיתנו יש דרך להציג את עצמו, והרוב בדרך כלל אינו חורג מהשבלונה של תיאור אינפורמטיבי של מסלול הקריירה, תוך דגש על הניסיון הרלוונטי ואזכור אבני דרך חשובות, במטרה לעשות רושם חיובי ככל האפשר.
לפני מספר שבועת פגשתי מנהלת באחד מבתי החולים הגדולים, כדי לסייע לה לקראת התמודדות על תפקיד ניהולי בכיר יותר. "מסוג ההזדמנויות שמקבלים פעם אחת לאורך הקריירה", כהגדרתה. הרקע שלה התאים לתפקיד, והיא כבר הספיקה להוביל הטמעה של מספר פרויקטים חשובים בבית החולים. כלומר, נקודת הפתיחה שלה היתה טובה. אבל בנוסף לתחרות מול ארבע מתמודדות נוספות, האתגר היה שהמראיינים הקציבו לכל אחת מהמתמודדות זמן קצר יחסית. כך שהיה צורך לתכנן את הדרך הטובה ביותר לשכנע אותם שהיא המתאימה ביותר.
מועמדים שניגשים לאתגר כזה צריכים לזכור שתולדות החיים שלהם לא מעניינים. המראיינים יכולים לקרוא אותם בקורות החיים, וברור שהם גם עושים זאת לפני הראיון. זה מאפשר לדלג על החלק הפחות מעניין בהצגה האישית – פירוט אינפורמטיבי ומשעמם של תפקידים ותאריכים. מה יכול לעניין יותר מראיינים? בעיקר רגעים בקריירה שלכם שגרמו לשינוי וסיפורים שמהם ניתן להסיק על תכונות חשובות ויכולת הניהול והמנהיגות שלכם.
כדי לבנות הופעה משכנעת בראיון עבודה, שרטטו לעצמכם את ציר הזמן של הקריירה. לאורך הציר הזה ציינו אירועים חשובים – גם בעבודה וגם אירועים אישיים. הדרך הטובה ביותר לזכור את הניסיון שלנו היא להצמיד אליו רגשות או דימויים. לכן, לאחר שאתם בוחרים את האירועים החשובים, נסו להיזכר איך הרגשתם בכל אחד מהם (נרגשים, עצבניים, מאוכזבים וכד') ותצמידו לכל אחד מהם רגש או דימוי. זה יעזור לכם לזכור אותם כאשר תופיעו בראיון.
כדי להגביר את האפקטיביות של שימוש בסיפורים מתוך הקריירה שלכם, תשתדלו למצוא סיפורים ויזואליים ככל האפשר, משהו שניתן לדמיין בראש כתמונה. זה קורה כאשר אנחנו חוזרים לזמן ולמקום בעבר. דוגמה לשאלה שיכולה להחזיר אתכם לרגע כזה ולהוביל לסיפור שתוכלו להשתמש בו בראיון: שאלו את עצכם מתי הצלחתם להשפיע על עובדים לפעול בלי להפעיל סמכות, או מתי ראיתם מנהלים אחרים בסיטואציה כזו. בסיפור כזה אתם יכולים להעביר את כישורי המנהיגות שלכם ולאפיין את ערכי המנהיגות שתרצו להביא אתכם לתפקיד עליו אתם מתמודדים.
שימוש בסיפורים לא רק יעזור לכם לזכור את הדברים החשובים שתרצו לומר במהלך הראיון, אלא גם ישאיר את הרושם הנכון. סיפורים הם קונקרטיים, כך שהם מסייעים לנו להימנע מהנטייה לדבר בהכללות ובמשפטים מופשטים. עוד המלצה: במהלך הראיון תשתדלו לדבר פחות על חברות וארגונים ויותר על אנשים. המסרים שלכם יעברו יותר טוב כאשר הם יכילו סיפורים אנושיים. ואגב, המנהלת שפגשתי זכתה בתפקיד הנחשק.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: