אנחנו רגילים לחשוב על סיפורים בהקשר לעולם בדיוני, אבל סיפורים בעלי משמעות בעסקים מחוברים למציאות ומבוססים על עובדות. כדי שעובדות יהפכו לסיפור הן צריכות להיות משולבות בהקשר כלשהו ומועברות ברגש. מי שמקשיב להם מצייר את תמונת הסיפור במוחו, ולכן קל יותר להעביר באמצעותם מסרים
כל מנהל שמע יותר מפעם אחת את ההמלצה לשבור את רצף הדברים שלו – במהלך מצגת, כנס או בכל הופעה אחרת – באמצעות בדיחה או סיפור נחמד, כדי להחזיר את הקשב של מאזינים שתשומת לבם נודדת לסמארטפון. ההמלצה הזו נכונה, אבל במקרים רבים הסיפורים לא קשורים לנושאי ההרצאה, והקהל זוכר בעיקר את הבדיחות ופחות את המסרים שמבקשים להעביר.
סיפורים ואנקדוטות מחיי היום-יום, בסביבת העבודה ומחוצה לה, כן יכולים להפוך לכלי ניהולי- מנהיגותי, אבל מנהלים רבים לא מודעים לכך. כאשר שואלים מנהלים, בכל הרמות ובכל התחומים, מי חושב שהוא Storyteller, מעטים מעזים להרים את היד. אבל בהפסקות הקפה ובשיחות מסדרון כולם מספרים ומקשיבים לסיפורים, וזה בדיוק Storytelling.
לכן, האתגר הוא לזהות סיפורים שיש להם משמעות בעולם העסקי, לזכור אותם, ובעיקר – לדעת מתי לשלוף אותם, כדי ליצור חיבורים עם אנשים, להשפיע ולשנות עמדות, להוביל אסטרטגיה, לתקשר סיפורי הצלחה, לשנות ולהטמיע תרבות עסקית ולהעניק השראה. השימוש במיומנות הזו רחב הרבה יותר מאשר במצגת או בכנס. ניתן ליישם אותה בכל פגישה עם עובדים או לקוחות, בשיחות מכירה, בראיון עם עובד חדש, ובכל מגע עסקי אחר שיש לנו.
כדי להפוך Storytelling מעוד מילת באאז שכולם אוהבים לזרוק לחלל האוויר לכלי עבודה ניהולי, צריך להפוך את השימוש בסיפורים לדרך חיים. זה מתחיל מהבנה איזה סיפור יכול לשמש אותנו בעולם העבודה ולדעת לספר אותו. אבל לא פחות חשוב מכך – גם לדעת איך לגרום לאחרים לספר לנו סיפורים שנוכל לעשות בהם שימוש.
אחת הדרכים למצוא סיפורים, מהניסיון שלנו או באמצעות הנעה של אחרים בארגון לספר לנו, היא לשאול את השאלות הנכונות. שאלות מסוג "האם המנהלים כאן מקבלים החלטות טובות?" או "איך הפרויקטים שלנו השתבשו?" יובילו לדעות, הצהרות והכללות. לעומת זאת, אם נשאל לדוגמה, "מתי ראית מנהל שהוביל מהלך חדשני שהצליח כנגד כל הסיכויים?" או "תחשוב על משהו לאורך חייך שאתה גאה בו ואף אחד לא יודע עליו. מה זה היה?" – בשאלות מסוג כזה יש סיכוי גדול שנקבל סיפורים. שאלות שקשורות לזמן ומקום יגרמו לנו לחזור לרגעים מסוימים ויולידו סיפור. שאלות של "למה" ו"איך" יובילו ברוב המקרים להצהרות ודעות.
עולם העסקים הוא עתיר הכללות והפשטות. זו הסיבה שאף אחד לא מתייחס אליכם ברצינות רבה מדי, כאשר אתם מספרים שהחברה שלכם "מובילה" והטכנולוגיה שלכם היא "פורצת דרך". סיפורים הופכים את כל המסרים המופשטים האלה לקונקרטיים, ואם מוסיפים לכך עוד שתי תכונות חשובות שיש לסיפורים – הם זכירים (Memorable) וניתן לספרם מחדש (Retold) – מבינים מדוע הם מצליחים "להדביק" את המסרים ליעד, בין אם אלה עובדים או לקוחות.
אנחנו רגילים לחשוב על סיפורים בהקשר לעולם בדיוני, אבל סיפורים בעלי שימוש בעסקים מחוברים למציאות ומבוססים על עובדות. כדי שעובדות יהפכו לסיפור הן צריכות להיות משולבות בהקשר כלשהו ומועברות ברגש. מי שמקשיב להן מצייר את תמונת הסיפור במוחו, ולכן קל יותר להעביר באמצעותן מסרים. מנגנון הסיפור מבוסס על "Pull", בעוד שרוב המסרים בארגונים מועברים כ"Push" – מנהלים דוחפים הצהרות וטיעונים לעובדים, במקום שהעובדים "ימשכו" את המסרים כסיפורים. כאשר המסר מגיע באמצעות אקט של "משיכה", זה מקטין התנגדויות ואף מאפשר לשנות עמדות מקובעות.
בפעם הבאה שתשמעו סיפור ותזהו בו רלוונטיות כלשהי לעולם העבודה שלכם, תעדו אותו בראשי פרקים (אפשר להשתמש במגוון אפליקציות בטלפון או בפנקס מהעולם האנולוגי). כך תתחילו לצבור לעצמכם בנק של סיפורים. נסו לספר אותם לחברים, ללטש, להשמיט פרטים מיותרים, וכאשר תהיו מוכנים, תוכלו לשלוף אותם לשימוש ברגע המתאים. לא צריכים להיוולד Storyteller – כל אחד יכול לרכוש את המיומנות הזו ולהפוך אותה לחלק מארגז הכלים הניהולי שלו.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר:
הכל לטובה
נכון מאוד. הגישה האכשווית…