איך מנהל הופך למנהיג? אפשר להתווכח על הגדרת החומר שממנו קורץ מנהיג, אבל אין ויכוח על כך שאחד האמצעים החשובים לבניית מנהיגות הוא היכולת להתחבר ולתקשר טוב יותר עם אנשים. שימוש ב-Storytelling יעשה את העבודה
בחירתו של אבי גבאי ליו"ר מפלגת העבודה החזירה את השיח סביב כישורי מנהלים ומנהיגים וההבדלים ביניהם – בעסקים ובפוליטיקה. אחת ההבחנות המקובלות בעולם העסקי מגדירה את ההבדל בין מנהלים למנהיגים באופן הבא: מנהל הוא מי שאומר לאנשים לעשות את העבודה, ומנהיג הוא מי שגורם לעבודה להתבצע.
בישראל יש לעיתים נטייה לזלזל בשימוש התדיר שעושים בעיקר בתרבות הניהולית האמריקאית במושג Leadership, כאחת הסגולות החשובות בניהול. זה נשמע לאוזניים שלנו קצת נפוח, אבל יש בהבחנה הזו בין מנהלים ומנהיגים חשיבות רבה כאשר רוצים לנתח איכויות ניהוליות יותר לעומק.
האם מנהיג הוא מי שמצליח לגרום לאחרים ללכת אחריו? בפוליטיקה זה אומר לתמוך בו בבחירות, ובעסקים – למשל, לקנות את המוצרים של החברה שלו. לכאורה, לפי ההגדרה שהוצגה כאן קודם, התשובה היא חיובית. אבל השאלה היא איך זה נעשה.
אחת השיטות לגרום לאנשים ללכת אחריך היא לבצע עליהם מניפולציה כלשהי. למילה מניפולציה יש קונוטציה שלילית, אבל גם "30% הנחה", "חודשיים ראשונים חינם" ועוד שלל שיטות השפעה הם סוגים של מניפולציות. ברוב המקרים אנחנו לא חושבים על מהלכים כאלה כשליליים, אבל גם אם התוצאה היא זינוק במכירות וברווחים של החברה, זה לא הופך את המנהלים שהוגים את הטקטיקות האלה למנהיגים.
השימוש במניפולציות נפוץ גם בעולם הפוליטי, ובעשור האחרון, מאז לידתן של הרשתות החברתיות, הן הפכו להרבה יותר זמינות וקלות לביצוע. בנוסף, בזירה הזו קיימת נטייה לייחס מנהיגות להצלחה להיבחר לתפקיד מסוים. אבל הצלחה להיבחר לתפקיד לא הופכת אף אחד למנהיג. היא מעידה רק על הצלחתו להיבחר.
אז מיהו בכל זאת מנהיג? קשה לזקק את התשובה לתכונה אחת, אבל אפשר לראות מנהיג כמי שרואה במנהיגות סוג של שירות שהוא נותן לאחרים ולא סוג של תפקיד שהוא מחזיק. מי שבאמת מבין שזו אחריות. זה נשמע לכאורה פשוט, אבל תנסו לחשוב על מנהל שאתם מכירים שעונה על ההגדרה הזו. אתגר לא פשוט.
מנהיגות נבנית בין אנשים, ואחד האמצעים החשובים לבניית מנהיגות הוא היכולת להתחבר לאנשים. גם בדוגמה הזו המונח השגור בתרבות הניהולית במדינות אנגלו-סקסיות מוכר יותר: Engagement. מנהלים-מנהיגים מצטיינים ביצירת קשרים וחיבורים כאלה, והמוצלחים ביניהם הם אלה שיודעים איך ליזום אותם, ולא מחכים שהם ייווצרו במקרה.
יותר ויותר חברות וארגונים, בכל התחומים ובכל הגדלים, מבינים כיום כי הדרך הכי יעילה להשגת Engagement היא שימוש בסיפורים. מסרים מופשטים, נתונים ועובדות לא יעשו את העבודה, ואילו סיפורים – כן.
סיפורים בעולם העסקי אינם מנוגדים לעובדות. הבסיס הוא עובדתי, אבל מדובר בעובדות שמועברות ברגש, וזה שילוב מצוין ליצירת חיבורים וקשרים – הן עם עובדים והן עם לקוחות. אין דרך טובה יותר מזו כדי להעניק השראה, וכל אחד יכול ללמוד איך עושים את זה.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: