אחד הטרנדים הכי בולטים בעולם הפיתוח הארגוני הוא מיקרו-למידה. תשומת הלב המתקצרת שלנו והשינויים המהירים בסביבת העבודה דוחפים ארגונים להשתמש, בנוסף לסדנאות, ביחידות למידה קצרות ומהירות. גם ההכשרה של מיומנות Storytelling מתאימה את עצמה לשינוי
התמונה הזו חוזרת על עצמה בכל קיץ, בנהרות של אלסקה וקנדה: דגי סלמון, בלהקות עצומות, שוחים במעלה הנהר שבו הם עצמם בקעו, כדי להטיל את ביצי הדור הבא, וכל שנותר למי שחפץ בדיג קל זה להמתין להם בשפך הנהר. בנוסף לדייגים אנושיים, ממתינים לארוחה המבטיחה הזו גם דובי גריזלי. המחזה הזה נחשב גן עדן לצלמי טבע. בצילומים נראה שהדובים רק צריכים לפתוח את הפה, ודגי הסלמון קופצים הישר לתוכו. אבל במציאות מתברר שהדובים זקוקים ללא מעט אימונים, כדי לשכלל את מיומנות הציד שלהם.
התמונה של דוב שמנסה לצוד דג סלמון הפכה לסמל של התוכנית Storytelling for Leaders, של חברת Anecdote, והרעיון שעומד מאחוריה קשור לאותו נושא – הצורך להתאמן. העולם הארגוני משופע בסדנאות שמציעות להכשיר מנהלים ועובדים במיומנויות שונות, אבל מחקרים מלמדים שרוב הרכישה של מיומנות חדשה מתבצעת במהלך העבודה ולא בסדנה או בהרצאה.
בחברת Anecdote תרגמו את הצורך הזה לתוכנית המשך, שבה מתרגלים מדי שבוע, במשך חצי שנה, את המיומנות שנרכשת בסדנה. משימות קצרות, שדורשות לא יותר מרבע שעה, פוגשות את המנהלים המתאמנים בעבודה היום-יומית שלהם ומאפשרות להם לתרגל את כל שימושי ה-Storytelling.
בתוכנית ההמשך מתרגלים בין השאר איך לבנות מאגר סיפורים, איך משכללים את היכולת לזהות סיפורים שניתן לעשות בהם שימוש בעולם העבודה, איך משפרים את מיומנות ההקשבה, ואיך משפרים את היכולת לעורר אחרים לספר לנו סיפורים.
למעשה מדובר בסוג של מיקרו-למידה – תחום שהפך בשנים האחרונות לאחד המדוברים ביותר בעולם ההכשרה הארגונית, ועמיתיי בחברה שהשתתפו בכנס ATD באטלנטה, לפני מספר שבועות, מעריכים שהמשאבים שיופנו למיקרו-למידה בשנים הבאות צפויים לגדול. שתי מגמות תורמות לכך: מצד אחד, תשומת הלב שלנו מתקצרת ואיתה איכות הקשב והיכולת ללמוד, ומצד אחר – השינויים המהירים בעולם העבודה ובארגונים מחייבים להטמיע מערכי למידה ותכנים חדשים לעיתים קרובות יותר.
מיקרו-למידה היא שיטה שמבוססת על יחידות למידה קצרות ומהירות. ברוב המקרים מדובר בלימוד שניתן ליישום במכשירים ניידים, והוא יכול להיות מיושם באמצעים שונים, כולל סרטוני וידאו, פודקאסטים, שאלונים ועוד. התוכן צריך להיות קצר ולהתאים למצבים יום-יומיים בעבודה, וזו הסיבה שמיקרו-למידה משפרת את הסיכוי שנשתמש במה שלמדנו.
אז לסיום, הנה תרגיל מיקרו-למידה שיכול לעזור לכם למצוא סיפור שתוכלו להשתמש בו. תחשבו על השנה האחרונה – מה היה אחד הרגעים הכי משמעותיים שהיו לכם? זה יכול להיות בעבודה או בחיים האישיים. תכתבו נקודות עיקריות לסיפור הזה ונסו למצוא בו משמעות לעולם העסקי, משפט שהופך אותו לרלוונטי בעבודה. מצאתם? עכשיו נסו לחשוב מתי ניתן לספר את הסיפור, כלומר איך להשתמש בו בסיטואציה כלשהי בעולם העבודה. לפני שתעשו בו שימוש מומלץ לתרגל. ספרו את הסיפור לחברים, תקלטו את התגובות ובצעו את השינויים הנדרשים, כגון קיצור פרטים לא רלוונטיים, חידוד הפואנטה והוספת רגש. עכשיו אפשר לצאת לדרך.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: