מומחים לניהול ממליצים למנהלים בכירים, בעיקר למנכ"לים, למצוא את הקול האישי והאותנטי שלהם, כיוון שזה יהפוך אותם למצליחים יותר מאלו שעוטים מסכה. שימוש בסיפורים בתקשורת בתוך הארגון וכלפי חוץ הוא כלי הכרחי לבניית האותנטיות הזו
כחובב קריאת ראיונות עם מנהלים בכירים ושיחות רבות עם המנהלים עצמם, אני נתקל לעיתים קרובות בהצהרות מסוג: "אני רץ שלוש פעמים בשבוע, בשש בבוקר, חמישה קילומטר". האם מינוי למנכ"ל כולל מחויבות לרוץ? האם המשמעת העצמית הזו היא חלק מהחומר שממנו עשויים מנהלים בכירים, או שאולי, בלי לחשוד באי אמירת אמת, ריצת בוקר, רכיבה על אופניים או ספורט אתגרי (סתם מכון כושר כבר לא נחשב…) הפכו לחלק נדרש מבניית הזהות של מנהלים בכירים.
אלנה בוטליו וקים פאואל, שתי יועצות בכירות למנהלים, מתארות בספרן "המנכ"ל מהדלת הסמוכה" (פורסם בעברית בהוצאת "מטר"), סיפורים רבים של מנהלים בכירים, ואחד הלקחים שלהן הוא שמנהלים שמוצאים את הקול האישי והאותנטי שלהם כמנכ"לים, מצליחים יותר מאלו שעוטים מסכה.
את השיעור הזה למד דום ברטון, מנכ"ל מקינזי, בנסיעה של 20 דקות עם טד הול, המנהל האגדי של הפירמה, בדרך לפגישה עם שר האוצר של סינגפור. בהמתנה לטד בלובי המלון, דום נדהם כאשר ראה את עמיתו מגיע "לבוש חולצת הוואי ענקית, אדומה". דום התחנן שטד יחזור להחליף חולצה, אבל טד התעקש שלא.
במהלך הנסיעה במונית, דום רצה להתכונן לפגישה ושאל את טד אם הביא את המסמך שהיה אמור להביא, וטד ענה "איזה מסמך? דום, אם היה לי מסמך, הייתי קורע אותו לגזרים וזורק אותו מהחלון". דום היה המום ומלמל, "אולי כדאי לבטל את הפגישה, אתה נראה לי בג'ט לג".
טד ענה: "אתה אחד האנשים הכי משעממים שיצא לי להכיר. אני יודע שכשאר הצטרפת לחברה היו לך תחביבים, אבל ניקזנו אותם החוצה ממך. זו בעיה. אני מוזיקאי. אני מנגנן בקרן צרפתית. יסדתי מותג להקלטות ג'ז, הפלגתי בספינת מפרשים לרוחב האוקיאנוס השקט. מה אתה עשית שאינו קשור לעבודה? למה שאנשים ירצו להיות במחיצתך?"
בוטליו ופאואל כותבות שאלה אכן היו מילים קשות, אבל דום ברטון באמת נפל קורבן ל"גנבת זהות". הזהות התאגידית שלו, המיקוד בעבודה, שאבו את אנושיותו… "אתה לא יכול להנהיג בצורה יעילה, אם אנשים אינם רואים סימנים שמאחורי התואר יש בן אדם", הן אומרות.
אז תנחשו מה דום ברטון עושה כיום? הוא רץ מרתון, מבלה עם חברים ואנשים קרובים, והוא מרבה לקרוא – גם להנאתו וגם כדי לזכות במבט על העולם שמחוץ לעניינים העבודה המיידיים. "גלימת המנכ"ל אינה כבדה כל כך, אם אתה מודה בפני עצמך ובפני אחרים שאתה לא סופרמן כל יכול, גם לך יש חולשות, וגם אתה עושה שגיאות".
באותה נסיעה במונית טד הציע לדום את האמת שלו כמנהיג: "יש שלושה שלבים בקריירה של מנהיג. בראשון אתה זוכה להכרה בזכות מה שאתה יכול לעשות. בשני, אתה זוכה להכרה בזכות מה שאתה יודע. ובשלישי, אנשים רוצים ללכת בעקבותיך בגלל מי שאתה". זה נכון לכל מנהיג, ובמיוחד למנכ"לים.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
החיבור בין סיפורים אישיים לבין מסרים עסקיים וארגוניים הוא אחד הכלים הניהוליים היעילים ביותר בפעילות היום-יומית מול עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים – במטרה לקדם עסקים וארגונים ולפתור בעיות ניהוליות.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: