בסיטואציות משבריות חשוב להימנע ככל האפשר ממסרים מופשטים ועמומים. הדרך לעשות זאת היא שימוש נכון בתקשורת שמבוססת על סיפורים. כל אחד יכול לבנות בנק של סיפורים כאלה בעזרת שאלות שישאל את עצמו או אחרים. מדריך
משבר הקורונה יוצר בעולם העבודה סיטואציות משבריות מסוגים שונים – בין אם מדובר בניהול ארגון שנמצא במשבר או בחוויה משברית של עובדים או מנהלים שהוצאו לחל"ת או פוטרו. במצב הזה, הצורך בחידוד ודיוק מסרים הופך קריטי לשני הצדדים – למעביר המסר ולמי שמקבל אותו.
האויב הגדול של סיטואציות משבריות הוא מסרים מופשטים ועמומים, בעיקר בתקשורת מול העובדים. הפתרון לכך הוא שימוש נכון בתקשורת שמבוססת על סיפורים ודוגמאות, שהופכים את המסרים לקונקרטיים וזכירים. בעת הזו גם גובר הצורך לשלב ערכים של אנושיות בארגון, ושימוש בסיפורים הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר לעשות זאת.
סיפורים נולדים מאנשים. הם נמצאים מסביבנו כל הזמן, ואפשר ללמוד איך לעורר אותם – בקשר עם עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים. סיפורים מתייחסים תמיד לזמן ולעיתים גם למקום. לכן, אחת הדרכים הטובות לעורר אחרים לספר לנו היא לשאול שאלות שיחזירו אותם לנקודה בזמן, לרגע מסוים. לא שאלות של "למה" ו"איך", שמובילות אנשים להצהרות ודעות, אלא דווקא שאלות של "מתי" ו"היכן" שנראות לנו בדרך כלל זניחות יותר. כאשר מחזירים אנשים לרגע מסוים נוצר סיפור שהמאזינים לו יכולים לדמיין במוחם כתמונה.
משברים מסוג משבר הקורונה מעוררים שאלות סביב נושאים כמו לקיחת אחריות, אומץ, זהירות, ציות לכללים, ערכים, דאגה, פרספקטיבה ועוד. בין אם אתם נמצאים בחל"ת ומחפשים מה לעשות בזמן הפנוי, ובין אם אתם בעיצומו של ניהול מצב משברי ועובדים במלוא המרץ – שאלות כאלה הן תרגיל שיכול להועיל לכם בעבודה ולהרגיל אתכם ליצור בנק סיפורים שיכול לסייע גם בהמשך.
בחברת Anecdote, שמתמחה בהטמעת כישורי סטוריטלינג בעולם העבודה, יצרו בנק שאלות שעוזרות לעורר סיפורים. הנושאים רלוונטיים לתקופה משברית, אבל גם לימי שגרה. כל אחד יכול לשאול את עצמו את השאלות האלה ולחשוב על דוגמאות שחווה, או לשאול אחרים ולשמוע סיפורים על חוויות שלהם שניתן להשתמש בהם. להלן מספר דוגמאות של שאלות שיכולות לשמש מנהלים ועובדים, כדי ליצור סיפורים שימושיים:
תחשבו על סיטואציה שבה המתנתם יותר מדי לביצוע פעולה מסוימת. מה היו התוצאות?
האם קרה שהייתם צריכים לציית לכללים למרות שחשבתם שהם מטופשים? מה קרה?
מתי קרה שביצעתם מהלך נועז ואז גיליתם שהתזמון שלו לא היה נכון?
האם אתם זוכרים דוגמה למצב שבו לא רציתם לקחת אחריות על משהו, אבל ידעתם שאתם חייבים ודחפתם את עצמכם לבצע מה שנראה לכם נכון – החלטה שהתבררה בסופו של דבר כנכונה.
מתי ראיתם משהו שנכשל מאחר שאף אחד לא היה מוכן לקבל על עצמו אחריות לכך?
האם קרה שלקחתם על עצמכם אחריות ליותר מדי דברים? מה קרה?
מתי הייתם זהירים יתר על המידה?
זהירות יכולה להשפיע עלינו בשני כיוונים מנוגדים – היא יכולה לפגוע בנו באותה קלות שבה היא יכולה להגן עלינו. מתי קרה שזהירות הגנה או פגעה בכם?
אומרים שאומץ הוא דבר מדבק. תחשבו מתי הייתם עדים למקרה שמאמת את האמרה הזו. מה קרה?
האם אי פעם גיליתם אומץ שלא חשבת שקיים אצלכם?
מתי הייתם בטוחים במשהו ברמה כזו שלא חשבתם שניתן לערער את הבטחון שלכם, אבל משהו בכל זאת זעזע אותו?
האם אי פעם פגשתם מישהו בעל אורח חיים שונה שעזר לכם לראות דברים בצורה אחרת?
זו כאמור רשימה חלקית. אפשר כמובן לחשוב על שאלות נוספות שמעוררות סיפורים ודוגמאות שניתן להשתמש בהם בעולם העבודה. צריך ללמוד לזהות אותם, לדעת איך לשמור ולזכור אותם, וכמובן מתי ואיך להשתמש בהם, כדי שהמסרים שהם משרתים "ידבקו" בהצלחה ליעד.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
החיבור בין סיפורים אישיים לבין מסרים עסקיים וארגוניים הוא אחד הכלים הניהוליים היעילים ביותר בפעילות היום-יומית מול עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים – במטרה לקדם עסקים וארגונים ולפתור בעיות ניהוליות.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: