הנטייה הטבעית של מנהלים היא לחפש סיפורים עסקיים בסביבת העבודה שלהם, אבל סיפורים כאלה נמצאים גם בחיים האישיים, כולל בזמן חופשות. מה למדתי בהיתקלות עם נוהלי המאפיה הסיציליאנית בעיירה אריצ'ה, ואיך זה יכול לסייע בניהול.
מנהלים שנחשפים לעוצמה שקיימת בסיפורים שואלים אותי, איך נשיג סיפורים מעניינים שנוכל להשתמש בהם בעולם העבודה. אחרי שהם לומדים איך לזהות סיפור אישי עם פואנטה עסקית, שניתן להשתמש בו, הנטייה הטבעית שלהם היא להיזכר או לחפש סיפורים כאלה בסביבת העבודה. אבל אחד הדברים היפים בשימושים העסקיים ב-Storytelling הוא שסיפורים כאלה נמצאים גם בחיים האישיים שלנו מחוץ לעבודה.
בימים אלה מגיעה לשיאה עונת החופשות והנסיעות לחו"ל, וזו יכולה להיות הזדמנות נהדרת להעשיר את מאגר הסיפורים העסקיים. סביבה חדשה, תרבות אחרת, אנשים שונים – כל אלה יכולים להיות קרקע פורייה שתצמיח סיפורים. הנה דוגמה שתוכל לעזור לכם.
באפריל 2015 נסעתי עם האישה שאיתי לטיול בסיציליה. אחת התחנות שלנו היתה אריצ'ה, עיירה מדהימה, עם טירה וחומה מימי הביניים, שנמצאת על מצוק בגובה 750 מטר. אחת הדרכים להגיע אליה היא באמצעות רכבל, וזו הדרך שבחרנו.
ניווטנו לקרבת התחנה התחתונה של הרכבל, וכאשר נכנסנו לרחוב התקרבו אלינו שני בחורים צעירים והתעניינו אם אנחנו מחפשים חנייה. לאורך הרחוב היו מדחני חנייה, כך שההתעניינות שלהם נראתה חשודה. האם אנחנו עדים למפגש ראשון עם נציגים זוטרים של המאפיה הסיציליאנית הידועה, הרהרנו בקול רם.
הנטייה הטבעית היא לא להיכנע לשיטה. אז המשכנו בנסיעה, בתקווה למצוא באזור חניון מוסדר או לחנות ברחוב אחר, אבל כעבור כמה עשרות מטרים הבחנתי במראה בקטנוע שהחל לעקוב אחרינו. הרמז נראה די ברור: אין לכם מוצא, הרחובות נמצאים בשליטה שלנו.
הסיבוב הסתיים בחזרה ברחוב ליד תחנת הרכבל, ושני הבחורים חזרו אלינו מחויכים. "ארבעה אירו", אמר אחד מהם. "ומה עם המדחן", שאלתי. "הכל בסדר, אל תדאג, אנחנו כאן", הוא ענה. כשיצאנו מהרכב ראינו שהמדחן מושבת… ככה זה שהגבייה מתבצעת ידנית.
אחרי שנכנעים לשיטה ומבינים שהייעוד של שני ישראלים בטיול הוא לא להילחם ב"מנהגים סיציליאניים", ארבעה אירו לחנייה של מספר שעות, כולל שמירה על האוטו, נראו פתאום כעסקה לא רעה בכלל. בוודאי בהשוואה לתעריפי חניונים בתל-אביב.
ומהי הפואנטה העסקית של הסיפור? בניהול בסביבה רב-תרבותית, מנהלים נתקלים לעיתים בתופעות שנראות להם מעצבנות, מנוגדות לנוהלי עבודה, ליושרה או לעקרונות אחרים שהם מכירים. הנטייה הטבעית היא לא להתכופף, לא לאפשר לסטיות כאלה להתרחש. אבל לא תמיד ולא על כל דבר צריך לצאת למלחמת עקרונות. צריך לבחון את הרקע התרבותי, להבחין בין עיקר לטפל ולהפעיל שיקול דעת מידתי.
אז אם אתם לפני, אחרי או במהלך חופשה, תחשבו על דברים מעניינים שקרו לכם, על סיפורים שאפשר למצוא בהם פואנטה עסקית כלשהי. תעדו רק פרטים עיקריים – כמו זמן, מקום, שמות אנשים ונתונים שאנו נוטים לשכוח עם הזמן. ייתכן שזו תהיה הדוגמה הטובה ביותר שתוכלו לשלוף במועד כלשהו, בשיחה עם עובדים, פגישת צוות, מצגת, שיחת מכירה ללקוחות ועוד.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: