התקשורת הכי אפקטיבית בין מנהלים לעובדים מתרחשת ברוב המקרים פנים אל פנים. בעולם שבו ביג דאטה ובינה מלאכותית יפנו למנהלים חלק גדול מהלו"ז, הם יידרשו לפתח מיומנויות שמבוססות על חיבור רגשי, וסיפורים עושים את העבודה
אחד הדברים המדהימים בארגונים הוא חוסר הפרופורציה בין ההשקעה בתקשורת אוראלית לבין ההשקעה בערוצים של תקשורת כתובה לסוגיה. בעוד שמחקרים מצביעים על כך שיותר מ-90% מהתקשורת הארגונית היא אוראלית, עיקר המאמצים וההשקעה של ארגונים מכוון לתקשורת הכתובה – אימיילים, ניוזלטרים, אתר אינטרנט פנים-ארגוני ועוד.
התקשורת הכי אפקטיבית בין מנהלים לעובדים מתרחשת ברוב המקרים פנים-אל-פנים, וכאן נכנס לתמונה השימוש בסיפורים. אחת התכונות החשובות של סיפורים היא היכולת לספר אותם מחדש. כאשר יודעים לשמר את הסיפורים הטובים שמשרתים את הארגון, הם הופכים לחלק מהתרבות הארגונית, ובשלב מסוים כבר אין צורך לספר אותם במלואם – די להזכיר את כותרת הסיפור, וכולם יידעו במה מדובר.
המייסד של Anecdote, שון קלהאן, נוהג לומר שתרבות ארגונית מורכבת מהסיפורים שמסופרים בארגון, כך שאם אתם רוצים לשנות את התרבות הארגונית, תצטרכו לשנות את הסיפורים. זה נשמע פשוט, אבל דורש לא מעט עבודה.
לתוך המשוואה הזו, שמעלה את חשיבותם של סיפורים בתקשורת הארגונית, נוסף בעידן הנוכחי עוד גורם: הבינה המלאכותית והביג דאטה משנים את חלוקת הזמן שנדרשת ממנהלים. מנהלים אוהבים להעיד על עצמם, כי הם משקיעים חלק לא מבוטל מהזמן שלהם בפתרון בעיות ובאסטרטגיה. השימוש הגובר בכלים עוצמתיים של בינה מלאכותית וביג דאטה עשוי לצמצם את הצורך של מנהלים לפתח יכולות בתחומי אנליזה ואסטרטגיה, וגם הזמן הרב שנדרש מהם כיום לעיסוק בנושאי אדמיניסטרציה יקטן משמעותית.
אז הטכנולוגיה תעשה עבור המנהלים יותר ויותר עבודה, ועם מה הם יישארו? עם הצורך לפתח, לדוגמה, מיומנות רגשית. כן, כל אותם כישורים שמנהלים נוטים בדרך כלל לדרג ברמות היותר נמוכות בסולם כישורי הניהול החשובים, עשויים להפוך למרכזיים בעולמו של כל מנהל. במחלקות ההדרכה של ארגונים זה יבוא לידי ביטוי בהתעניינות גוברת בהדרכות של "מיומנויות רכות", והמיומנות להשתמש בסיפורים היא אחת החשובות ביניהן.
תזכורת למי שלא עוקב אחרי הבלוג מתחילת הדרך: סיפורים שבהם עושים שימוש בעולם הארגוני הם עובדות שכרוכות בהקשר מסוים ומועברות ברגש. לכן, ככל שעולם הניהול ידרוש יותר כישורים חברתיים, כולל יכולת לשכנע, להעביר מסרים שמבטאים אמפתיה ותכונות נוספות שמסייעות לנו לשחות טוב יותר בסביבה החברתית – הכלים של Business Storytelling יהפכו נדרשים יותר.
רוצים להתחיל להתאמן? אפשר לנסות גם בבית. כל הורה לילדים בגיל ההתבגרות ומעלה מכיר את הסיטואציה שבה הוא שואל את הבן/הבת שאלות מסוג "מה נשמע?" ו"מה חדש?" ומקבל במקרה הטוב תשובה מסוג "בסססדר". רוצים לקבל יותר? בפעם הבאה שאתם מסיעים אותם לבית הספר או לחוג, ספרו להם משהו שקרה לכם, שתפו אותם בעולמכם, ותראו שזה עובד. בתגובה הם יספרו לכם משהו מעולמם. אותה מתכונת עובדת גם בתקשורת פנים ארגונית. שתפו את העובדים בסיפורים, שלבו רגשות, והם ישתפו אתכם בחזרה.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: