שימוש בסיפורים הוא הדרך הטובה ביותר להמחיש טיעונים ולהפיח חיים בהכללות מופשטות. מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדאלה, משתמש בסיפורים שחווה כשחקן קריקט צעיר, כדי להסביר תחנות בקריירה שלו ולהמחיש את עקרונות המנהיגות שלו וחזונו לעתיד החברה
אין לי מושג איך מתנהל משחק קריקט. אני יודע שיש בו כדור, מגיש וחובט שמנסה להגן על השער עם מחבט. לא הרבה מעבר לכך. להגנתי, אפשר לומר שהדירוג של ישראל בקריקט העולמי הוא כל כך נמוך, שרמת הידע הנמוכה שלי לא נחשבת חריגה. לעומת זאת, יותר ממיליארד הודים מתלהבים מקריקט – וגם באופן יחסי זה הרבה יותר מאשר מספר הישראלים שמתלהבים מהספורט הפופולרי ביותר אצלנו, כדורגל. כך, מצאתי את עצמי מנסה לעקוב אחרי הסבריו של סאטיה נדאלה, מנכ"ל מיקרוסופט, על מהלכי קריקט ועל המשמעויות של המשחק בחייו.
הסיפורים על משחקי הקריקט מופיעים בספרו המעניין של נדאלה, Hit Refresh (פורסם בעברית בהוצאת אגם), שבו הוא שוזר את דרכו מילדותו בהודו, דרך הקריירה במיקרוסופט עד לתפקיד המנכ"ל, אליו נכנס בתחילת 2014, יחד עם תובנות על מנהיגות והחזון לעתיד החברה בשני מובניה הלשוניים – זו שהוא מוביל וזו שאנו חיים בה.
נדאלה התאהב בילדותו בקריקט וכתלמיד בית ספר הגיע עד לקבוצה הטובה ביותר ששיחקה בליגה א' של העיר היידראבאד, שבה גדל. הוא מציג בספר שלושה סיפורים מעברו כשחקן קריקט שנוגעים לעקרונות המנהיגות שמנחים אותו כמנכ"ל.
העיקרון הראשון, שמודגם באמצעות סיפור ההתמודדות מול קבוצה מפחידה מאוסטרליה, הוא להתמודד בלהט וללא לאות עם אי ודאות והפחדה. כן לכבד את המתחרים, אבל לא לתת לכבוד לשתק אותנו. צריך לצאת לדרך ולהתחרות.
הסיפור השני, על כוכב בקבוצה שחשב רק על עצמו והרס את המשחק של כל הקבוצה, משמש אותו להמחיש כי יש להעמיד את הקבוצה לפני הכל, לפני הסטטיסטיקה האישית וההכרה האישית.
על הסיפור שעומד מאחורי העיקרון השלישי שאימץ נדאלה אתעכב קצת יותר. הוא התרחש כאשר באחד המשחקים הקבוצה היריבה פגעה בכל הכדורים שהוא זרק (וסליחה למי שלא מצוי בחוקי הקריקט… בינתיים למדתי קצת). לאחר שסבב ההגשות של נדאלה הסתיים, החליף אותו קפטן הקבוצה בעמדת המגיש, ומהר מאוד הצליח להשלים הקפה ולפסול את החובט. במצב כזה מקובל להמשיך עם אותו מגיש, אבל הקפטן החזיר את הכדור לנדאלה כדי שישיג שבע הקפות נוספות.
למה הוא עשה את זה? נדאלה מסביר לעצמו כי הקפטן היה מלא אמפתיה ורצה להחזיר לו את הביטחון, וכך לימד אותו לקח חשוב ומדויק מתי להתערב ומתי צריך לבנות את הביטחון של הפרט ושל הקבוצה. "כל מה שלמדתי בצעירותי מקריקט עיצב את סגנון המנהיגות שלי, וכך גם את חוויותיי כבעל, כאב, כמהנדס צעיר במיקרוסופט ומאוחר יותר כמנהל שעל כתפיו מוטלת האחריות לפתח יוזמות עסקיות חדשות", מסכם נדאלה.
הספר עוסק למעשה בשינוי שמתחולל בנדאלה ובמיקרוסופט, שמונע מתוך תחושה של אמפתיה ורצון להעצים אחרים. הרעיון הוא שאנשים, ארגונים וחברות יכולים וחייבים להשתנות, להקיש Refresh – בחיפושם המתמיד אחר אנרגיה חדשה, רעיונות חדשים, רלוונטיות והתחדשות. "בעולם שבו מבול הטכנולוגיה מערער את הסטטוס קוו באופן חסר תקדים, התכונה הייחודית שאנחנו מכנים אמפתיה נעשית חשובה מיום ליום".
מעבר לעניין בסיפורו האישי של נדאלה ובתובנות המעניינות שלו בשלל נושאים, הספר הוא דוגמה מאלפת ליכולת של סיפורים להעביר מסרים. נדאלה לא שוכח כי מול כל טיעון וטענה הוא חייב המחשה, וסיפור זה אמצעי שעושה את העבודה. הוא אגב מקפיד על כך לא רק בספר אלא גם בראיונות שלו, וניתן למצוא ביוטיוב מספר ראיונות כאלה שבהם הוא מחבר סיפורים מעולם הקריקט עם ניסיונו האישי בעולם העבודה – הן כמהנדס צעיר והן כמנהיג שמוביל בשנים האחרונות את הקאמבק המזהיר שעשתה מיקרוסופט.
סיפורים גם מאפשרים לצמצם את השימוש ב"קביים הטכניים", דוגמת פאוור פוינט. "אנשי מיקרוסופט ידועים כאנשים שנעזרים באינספור שקופיות פאוור פוינט תוך כדי דיבור, אבל אני לא כל כך אוהב להסתמך על שקופיות או על רשימות. לכן הייתי חופשי לתעל את המחשבות והתחושות שלי ולתת לדברים לזרום", כותב נדאלה.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
החיבור בין סיפורים אישיים לבין מסרים עסקיים וארגוניים הוא אחד הכלים הניהוליים היעילים ביותר בפעילות היום-יומית מול עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים – במטרה לקדם עסקים וארגונים ולפתור בעיות ניהוליות.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: