להתחבר, להיות מועילים, משהו להאמין בו, להיות שייכים ולאהוב. זה חלק מרשימת עשרת הדברים שמניעים אותנו בחיים של יו מקיי. אם מחברים לכל אחד מהם את השאלות הנכונות, אפשר לקבל גם סיפורים שימושיים לעולם העבודה
החוקר והסופר האוסטרלי יו מקיי (Hugh Mackay) מרבה לעסוק בשאלות שמעסיקות לא מעט חוקרים בתחומים שונים – מהן השאיפות שלנו, מה מניע אותנו בחיים ומה הופך אותנו למאושרים. מקיי מגדיר עשרה דברים כאלה, ועל בסיס הרשימה שלו אני מציע את התרגיל הבא: חברו לכל אחד מהסעיפים ברשימה שאלה שעשויה להוביל אתכם לסיפור, וכך תרוויחו פעמיים – גם תבינו מה הופך אתכם למאושרים יותר וגם תזכו בסיפורים שתוכלו להשתמש בהם בפעילות הארגונית-עסקית.
אז מהן השאיפות שלנו ומה מניע אותנו בחיים? הנה הרשימה ומספר שאלות שעוזרות להפוך אותה לכלי ניהולי:
שייקחו אותנו ברצינות – שיכבדו אותנו, שיקשיבו לנו, שלא יתעלמו מאתנו. מתי בפעם האחרונה הרגשתם שבאמת מקשיבים לכם?
שאיפה למקום משלנו – לא רק המקום שאנחנו קוראים לו בית, אלא "המקום שלי", מקום שבו נוכל להיות "עצמנו", ללא חשש שנרגיש מאוימים או שנימצא בקונפליקט. האם יש מקום שאתם יכולים להגדיר כ"מקום שלי"?
משהו להאמין בו – אנחנו רואים את העולם דרך עדשות של אמונות. זה יכול להיות אמונה באנשים, במשימות, בדתות. כאשר אנחנו מאמינים במשהו, זה נותן לנו תכלית ומשמעות, מחבר אותנו למשהו גדול מאתנו. שאלת האמת באמונה שלנו פחות חשובה מעצם התכלית והביטחון שהיא נותנת לנו. מתי בפעם האחרונה האמנתם במישהו, והאמונה הזו הוכיחה את עצמה? מתי האמינו בכם, ואיך זה שינה את היחס שלכם למי שהאמין בכם?
להתחבר – מרגע לידתנו, חיבור הופך לצורך בסיסי ליצירת מערכות יחסים. חיבור לאחרים פירושו גם חיבור לעצמנו. מתי חוויתם חיבור חזק למישהו ואיך זה השפיע עליכם?
להיות מועילים – כולנו רוצים שתהיה לנו משמעות בחיים, שלחיים שלנו תהיה תכלית, וחלק מרכזי בהגעה לתובנה הזו הוא להבין שמה שאנחנו עושים מועיל בדרך כלשהי. אנחנו יכולים להועיל לעצמנו, אבל תחושה הרבה יותר חזקה מתקבלת כאשר אנחנו עושים משהו מועיל למישהו אחר או לחברה. האם ומתי הרגשתם שאתם מועילים למישהו אחר, או לחברה, יותר מאשר לעצמכם?
להיות שייכים – אנחנו יצורים חברתיים ובאופן טבעי מתחברים למשפחות ולשבטים. תחושת השייכות מאוד חשובה לנו. מתי שייכות משפחתית או ארגונית עזרה לכם בתהליך קבלת החלטות?
שאיפה "ליותר" – אנחנו חיים בחברה צרכנית ומופגזים בפרסומות ובפיתויים לקנות. הרצון שיהיה לנו יותר מאשר לאחרים הפך למדד של עושר וסטאטוס. מתי קיבלתם החלטת קנייה שהיתה מבוססת על שיקולי סטאטוס? האם הצטערתם עליה?
לשליטה – שליטה היא הבסיס לכוח. כאשר יש לנו שליטה על משהו, בין אם על אנשים או על משאבים, יש לנו כוח. זה מאפשר לנו להגיב לאיומים או להזדמנויות. מתי הרגשתם שהשגת שליטה על משהו עזרה לכם לקבל החלטה נכונה?
שמשהו יקרה – אנחנו ממש לא רוצים להשתעמם…
לאהבה – אחת התחושות הכי טובות שיכולות להיות לנו היא לאהוב מישהו אחר, או אפילו לאהוב הרבה אנשים, בעיקר כאשר האהבה הזו היא ללא תנאים. טוב, בנקודה הזו אתם לא צריכים שאלות עזר…
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
החיבור בין סיפורים אישיים לבין מסרים עסקיים וארגוניים הוא אחד הכלים הניהוליים היעילים ביותר בפעילות היום-יומית מול עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים – במטרה לקדם עסקים וארגונים ולפתור בעיות ניהוליות.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: