כמה מהמותגים הגדולים בעולם טעו כאשר המציאו סיפורים לא נכונים על נסיבות הולדתם. מנהלים יכולים ללמוד מכך כי כאשר דבקים בעובדות ומספרים אותן ברגש, מקבלים מתכון מנצח לסיפור עסקי שעושה את העבודה מול עובדים ולקוחות
כשמייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', שכרו את העובד הראשון שלהם, הם הבינו שהם זקוקים למשרדים. השנה היתה 1998, והם מצאו סידור זמני אצל סוזן ווצ'ינסקי, חברה של החברה של סרגיי, שבדיוק רכשה בית בן חמישה חדרים במנלו פארק, פרבר ליד סטנפורד. מאחר שהיא דאגה איך תשלם את המשכנתה, היא הסכימה להשכיר להם חדר פנוי, אבל ביקשה שייכנסו אליו דרך המוסך.
הסיפור הזה, שפורסם בספר "החיפוש" מאת ג'ון בטל בשנת 2005, הפך לאבן יסוד בהקמתה של גוגל, עד ששנה מאוחר יותר, לאחר שכבר כבשה את עולם החיפושים באינטרנט, רכשה גוגל את הבית עם המוסך ההיסטורי, ותיירים החלו להגיע אליו כדי לצלם את המקום שממנו צמחה המהפכה.
עד כאן סיפור יפה, אבל מאוחר יותר התברר כי הוא לא היה מדויק. כלומר, היה מוסך, וברין ופייג' אכן עזרו לחברה טובה לשלם את המשכנתה. אבל בשלב הזה של החברה הם כבר היו אחרי גיוס של מיליון דולר ממשקיעים ויכלו להרשות לעצמם קצת יותר ממוסך.
אתר eBay הוקם ב-1995 על ידי פייר אומידיאר. לפי הסיפור ששיווקה החברה בתחילת דרכה, אומידיאר הקים את האתר כדי לעזור לארוסתו דאז, פאמלה ווסלי, לאסוף מחזיקים של סוכריות פז – אוסף שהכיל מאות פריטים. את הסיפור טרחה לקדם מנהלת יחסי הציבור של eBay בשנת 1997, כדי לעורר את תשומת הלב של התקשורת בחברה. אבל בספרו של אדם כהן, "החנות המושלמת", על ראשית ימיה של החברה, שפורסם ב-2002, מסופר כי הרעיון צץ אצל אומידיאר אחרי שהצליח למכור באמצעות האינטרנט סמן לייזר שבור ב-15 דולר. אומידיאר התקשר לקונה לשאול האם הוא מודע לכך שהסמן שבור, והוא ענה בפשטות: "אני אספן של סמני לייזר".
יש עוד שורה של סיפורים כאלה על כמה מהמותגים המוכרים בעולם, ביניהם יוטיוב ופייסבוק, שהמשותף להם הוא שאינם נכונים. הם נולדו כי היה מי שחשב שחברות שמתחילות במוסך של בית או יזם שמפצח רעיון חדש בעקבות מחווה רומנטית לארוסתו – אלה סיפורים שניתן למכור טוב יותר.
הלקח הוא שצריך לדבוק באמת, כי חצאי אמיתות ושקרים דינם להיחשף ביום מן הימים. חברות, מותגים ומנהלים שמובילים אותם יכולים לאסוף אנקדוטות מעניינות מתהליכי ההקמה ומאירועים שהתרחשו מאוחר יותר, כדי ליצור נרטיב שיכול לשרת אותם למטרות פנימיות וחיצוניות – כלומר מול עובדים ומול לקוחות ומחזיקי עניין אחרים. אין צורך לייפות את התמונה.
גם כאשר משתמשים בסיפורים ככלי ניהול יום-יומי, תנאי הכרחי הוא שהסיפור יתבסס על עובדות ולא יהיה דמיוני. כאשר העובדות האלה כרוכות בהקשר מעניין ומועברות ברגש, הסיפור יעבוד, ואם יש לו משמעות בעולם העסקי, תוכלו לאחסן אותו בבנק הסיפורים שלכם ולשלוף בעתיד, בעיתוי המתאים.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: