הזהות המקצועית שלנו היא הסיפור שלנו. שימוש בסיפורים מהקריירה עוזר לנו להעביר את תכונות האופי שלנו בצורה אפקטיבית ולהתמודד עם אחד האתגרים החשובים בעולם העבודה כיום: לשפר את היכולת לבנות את הקריירה בסביבה שמתאפיינת בשינויים
אחד התרגילים שאני עושה בסדנה שמלמדת איך לפתור בעיות ניהוליות באמצעות Storytelling, הוא הצגה עצמית באמצעות סיפורים מהקריירה. הרעיון הוא לבחור נקודות ציון לאורך הקריירה, והחיים בכלל, שמהן ניתן לבנות את הפרופיל האישי והמקצועי שאנו רוצים להציג לאחרים. המטרה היא להעביר את תכונות האופי שלנו בצורה אפקטיבית. המאזינים יכולים להסיק בעצמם מהן התכונות האלה, מתוך הסיפורים שאנחנו מספרים, מבלי לחוש שאנחנו "דוחפים" להם את המסרים, ולכן המסרים שלנו נדבקים ליעדם.
הטכניקה הזו יעילה במגוון רחב של סיטואציות ועונה על הצורך שלנו להתחבר לאחרים בזמן קצר. היא מאפשרת גמישות מרבית בהעברת המסרים, תוך יכולת להתאים את הסיפורים לזהות העצמית שאנחנו מבקשים לבנות – בהתאם לשימושים ולקהל היעד (כגון בשיחת מכירה, ראיון עבודה, מצגת וכו').
שימוש בסיפורים להצגה עצמית (במקום ההצגה המקובלת בסגנון "אני בעל ניסיון עשיר ב…", "הובלתי תהליכים פורצי דרך ב…" וכד') גם עונה על הצורך שלנו להתמודד עם אחד האתגרים החשובים שמציב עולם העבודה במאה ה-21 – בנייה דינמית ומתמשכת של זהות מקצועית, כדי לשפר את היכולת לבנות את הקריירה בעולם משתנה.
הנושא הזה נכלל אתמול בהרצאה של ד"ר דנה פרג, ראש תכנית התואר השני בהתנהגות ופיתוח ארגונים במרכז הבינתחומי, במסגרת כנס משותף עם העמותה לניהול, פיתוח וחקר משאבי אנוש, על פיתוח קריירה בארגון בעולם משתנה.
בפתח דבריה הזכירה פרג ציטוט ידוע של זיגמונד פרויד, שלפיו אדם בריא בנפשו מסוגל לעשות שני דברים – לאהוב ולעבוד, ושני התחומים האלה עוברים בעידן הנוכחי מהפכה תפיסתית. כפי ששאלות על אהבה, זוגיות, משפחה ומגדר פוגשות כיום חשיבה ושפה חדשה, כך גם השאלות הישנות על עולם העבודה והקריירה – כמו מה נחשבת הצלחה ומה נכון לעשות – נפתחות כיום לדיון מחודש.
ד"ר פרג נעזרה בעקרונות החשיבה הנרטיבית, תוך מיקוד בחשיבה נרטיבית לגבי פיתוח קריירה. לפי החשיבה הנרטיבית, זהות היא סיפור. הזהות שלי מתפתחת על ציר הזמן, והיכולת שלי לספר סיפור מאפשרת לי לקשור את העבר שלי להווה ולעתיד.
"הנקודה החשובה אצל הנרטיביסטים", אומרת פרג, "היא שעצם הפעולה לספר את הסיפור, לייצר שיח על הקריירה על הזהות – היא עצמה יוצרת את הזהות. כאשר עובד עושה שיחת עומק על הקריירה שלו – מה עשיתי, מה אני עושה כיום ומהם החלומות שלי, לאן אני רוצה להגיע, מהם הפחדים שלי – הפעולה הזו, לספר את הסיפור שלו, בונה את הזהות שלו בכלל ואת הזהות המקצועית בפרט".
לפי הגישה הזו, הזהות המקצועית שלי היא לא התארים או ההסמכות המקצועיות שרכשתי, אלא הסיפור שנבנה לאורך זמן. ועוד עקרון חשוב: סיפור הזהות הוא לא הסיפור שאני מספר לעצמי בחלל סגור, אלא תמיד מתפתח במסגרת שיח ובהקשרים מסוימים. כאשר משלבים את הארגון בנושא הזה, מתווסף למשוואה גם הסיפור הארגוני שמשפיע על הנרטיב האישי של העובד.
המסקנה מכל הדברים האלה היא שכל אחד צריך לחשוב על הזהות מקצועית במונחים של "הזהות שלי זה הסיפור שלי". אם אני זה מה שאני עושה, עם מי אני עובד ומי האנשים שאני מכיר – העובד צריך להשקיע גם בבניית הרשת המקצועית והארגונית שלו, והארגון צריך להיות פתוח ולתת לו הזדמנויות לעצב את התפקיד באופן שונה, או במלים אחרות: לתת לעובד יותר הזדמנויות לספר את סיפור הזהות שלו.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: