האם קרה לכם שהייתם מוכנים לסמוך על מישהו, אבל גיליתם שהוא לא מוכן לסמוך עליכם? הסיפורים שתיצרו מהשאלה הזו ומשאלות נוספות בנושא אמון יסייעו בבניית אמון במערכות יחסים בין מנהלים לעובדים ובין עמיתים בצוותי עבודה
אמון הוא צורך בסיסי, הן בחיים האישיים והן בעולם העבודה, וארגונים מודעים לצורך להשקיע בתקשורת פנים ארגונית, במטרה לשפר את האמון בין דרגי הניהול השונים לבין העובדים, ובינם לבין עצמם. רוצים לבנות צוות בעבודה? בניית אמון היא הצעד הראשון. סיימון סינק נוהג לומר שצוות אינו קבוצה של אנשים שעובדים יחד – צוות הוא קבוצה של אנשים שסומכים זה על זה.
כריזמה אישית של מנהיג בוודאי מסייעת בתהליכים של בניית אמון, אבל הבעיה היא שלא כל המנהיגים מצוידים בכריזמה, שהיא תכונה מולדת. כל אחד יכול להביא דוגמה מהארגון שלו על מנהל/ת שהוא הדבר הכי רחוק מהגדרה של אדם כריזמטי. לכן, כדי להגביר את רמת האמון, נדרשים כלים שניתן להטמיע באמצעות תהליכי למידה.
סקר עולמי מקיף שביצעה פירמת EY בנושא אמון מצביע על פער בין מידת האמון של עובדים בבוס שלהם או בעמיתיהם לעבודה, לבין האמון במעסיק עצמו, שהוא במקרים רבים נמוך יותר. הפער הכי גדול נמצא בארה"ב – 50% נותנים אמון בבוס ורק 38% במעסיק.
הממצאים בסקר אינם מצביעים על הבדלים בין נשים לגברים, אבל כן קיימים הבדלים בין הדורות השונים. לדוגמה, בקרב עובדים מדור הבייבי בום כמעט לא נמצאו הבדלים ברמת האמון כלפי עמיתים לעבודה, הבוס והמעסיק.
ממצא אחר בסקר מצביע על כך שבני דור ה-Z מייחסים משקל גבוה, כחלק ממבחן האמון שלהם, למתן הזדמנות שווה לקבלת שכר וקידום. הגורמים שהם מדרגים הכי גבוה בבחינת רמת האמון: לנהוג בהם בכבוד, להתנהג בצורה אתית, לתגמל ולקדם אנשים בעלי רקע שונה, לשמור על תקשורת פתוחה ושקיפות, ולקבל החלטות עסקיות חכמות.
אחד הכלים ליצירת אמון בעולם העבודה הוא שימוש בסיפורים שמסייעים לנו להבין מהו אמון ולתקשר את הערך הזה בתהליכים פנים ארגוניים – הן בין מנהלים לעובדים והן בתוך דרגי הניהול השונים. זה גם יכול כמובן לסייע במערכות יחסים עם גורמים מחוץ לחברה – מול לקוחות, ספקים ומחזיקי עניין אחרים.
כאשר מבקשים מעובדים לתאר תכונות והתנהגויות שיכולות לסייע בבניית אמון, הם מציינים שיתוף במידע, נגישות למנהלים, עקביות בהתנהגות, הבעת עניין באחרים, נכונות להודות בטעויות ולא להאשים אחרים ועוד. בנוסף, אמון מבוסס גם על היכולת להביע רגשות, ולכן סיפורים הם כלי חשוב שמסייע בבניית אמון, כי הם פועלים על הרגש.
איך מוצאים סיפורים כאלה? הנה מספר שאלות שיכולות לסייע לכם למצוא:
- האם סמכתם פעם על מישהו במהלך חייכם?
- תחשבו על מישהו שאתם סומכים עליו. איך הגעתם למצב שאתם סומכים עליו?
- האם קרה לכם שהייתם מוכנים לסמוך על מישהו, אבל גיליתם שהוא לא מוכן לסמוך עליכם?
- תיזכרו בהתנסות שהיתה לכם שממנה למדתם שאתם אמינים ושניתן לסמוך עליכם?
- מקובל לומר שנדרשות שנים כדי לבנות אמון, אבל אובדן אמון יכול להתרחש ברגע אחד. מתי חוויתם התנסות כזו?
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים להתחבר, להשפיע, לתקשר הצלחות ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש ב-Storytelling.
החיבור בין סיפורים אישיים לבין מסרים עסקיים וארגוניים הוא אחד הכלים הניהוליים היעילים ביותר בפעילות היום-יומית מול עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים – במטרה לקדם עסקים וארגונים ולפתור בעיות ניהוליות.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת Storytelling.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה.
ליצירת קשר: