מגפת הקורונה חידדה את ההבנה שאימוץ תהליכי הכלה וגיוון הוא אחת מתרופות המנע נגד משברים ארגוניים. איך עושים את זה? ארגונים צריכים לעבור לתקשורת שמבוססת על סיפורים, ולעודד עובדים ומנהלים לשתף דוגמאות מתהליכי הכלה וגיוון
משבר הקורונה הגביר את השיח על הצורך בקידום Inclusion בארגונים. בישראלית (השפה שאנחנו מדברים…) לא תמיד סגורים על התרגום – הכללה או הכלה. האקדמיה ללשון עברית בחרה ב-כְּלִילָה (כניגוד של הדרה), אבל זה לא תפס. בכל מקרה, המשמעות היא החשובה, ומדובר ביצירת סביבת עבודה שבה היחס לכולם מאופיין בקבלה, הוגנות וסבלנות – סביבה שמאפשרת לכל העובדות והעובדים גישה שווה למשאבי הארגון ומעניקה לכולם הזדמנות שווה לתרום להצלחתו, תוך מימוש עצמי. השיח הזה בדרך כלל צמוד למושג מדובר נוסף, גיוון (Diversity), שהוא חשוב מאוד ומדובר באחרונה, אבל אפשר לעסוק בהם גם בנפרד.
איך מקדמים הכלה בארגונים? הסתמכות על שיתוף נתונים לא עושה את העבודה, והדרך הטובה ביותר היא לשתף סיפורים מניסיון אישי. שיתוף סיפורים הוא האמצעי הכי חשוב לשינוי התנהגות בכל תחום. זה לא מתכון קסמים, אבל אין דרך טובה יותר.
הנטייה היא לחשוב ששיתוף סיפורים ודוגמאות על הכלה הוא משימה של המנהלים, אבל במאמר שפורסם באחרונה בהרווארד ביזנס רוויו מצוטט מחקר שהראה שעובדים מעדיפים חוויות אישיות וסיפורים שמשתפים עמיתים שלהם בארגון. לכן, האחריות של המנהלים היא לא רק ליצור אווירה מתאימה, אלא לבנות מסגרות שבהן יוכלו עובדות ועובדים לשתף חוויות (במעגלי שיח, סדנאות וכד').
לעיתים, רתיעה של אנשים משיתוף חוויות אישיות בסביבת העבודה נובעת מתפיסה מוטעית שחשיפה של הרקע האישי שלהם נתפסת כמשהו "לא מקצועי" ועלולה להחליש את מעמדם בארגון. התשובה להיסוסים האלה היא שבין אם נחליט לשתף או לא לשתף – הסיפורים האישיים שלנו והרקע שבו גדלנו הם חלק מאיתנו ומשפיעים גם על ההתנהלות שלנו במסגרת הארגון. לכן, אם נשתף אחרים בסיפורים האלה נוכל להבליט בפני אחרים מאפיינים ייחודיים שלנו ולסייע לארגון להיות מכיל יותר.
איך השיתוף יכול להתבצע? קודם כל, צריך לבנות את התשתית של שימוש בסיפורים בעולם העבודה, להטמיע את עקרונות היסוד בקרב כל העובדים. רוב האנשים לא מזהים סיפורים שניתן להשתמש בהם, לא בגלל היעדר חשיפה לסיפורים כאלה. הם פשוט לא מתורגלים להבין שהם יכולים להפוך לכלי תקשורתי, ולכן לא מייחסים להם חשיבות. רואים בהם אנקדוטות זניחות.
מי שעוקב אחרי הבלוג הזה כבר מכיר את הבסיס, אז נזכיר אותו על קצה המזלג: סיפורים בעולם העבודה הם עובדות שמשולבות בהקשר ומועברות ברגש. כל צירוף כזה שיש בו מראה זמן ו/או מקום, התרחשות כלשהי, דיאלוג, והתפתחות מפתיעה – הוא סיפור, ועם תוספת של מסר רלוונטי לעולם הארגוני-עסקי, זה סיפור שניתן להשתמש בו בעולם העבודה. הצירוף של מסר לסיפור הוא חשוב, זה המפתח לתקשורת שמבוססת על סיפורים.
כאשר מוסיפים לכך הקשבה ושאלת השאלות הנכונות (את עצמנו או אחרים), אפשר להתחיל לבנות בנק סיפורים שיאפשרו לנו (ולארגון כולו) להעביר מסרים ולהניע אנשים לפעול בכיוון הרצוי. מהן השאלות ה"נכונות"? אלה אותן שאלות שמחזירות אותנו או אחרים לנקודה בזמן או במקום, כלומר שאלות ה"מתי" ו"היכן". כאשר אנחנו חוזרים לנקודה בזמן, יש סיכוי גדול שנתחיל לספר סיפור. דוגמאות של שאלות מתחום הכלה וגיוון שיכולות להוביל לסיפורים:
האם ומתי הודרת ממשהו? מה קרה?
האם ומתי הדרת מישהו אחר? איך זה התנהל?
מתי היית עד/ה בארגון לאקט של הכלה אמיתית, בניגוד להכלה כסיסמה בלבד.
האם אי פעם השגת מטרה שלא ניתן היה להשיג אם הצוות שלך בארגון לא היה מגוון?
תחשוב/תחשבי על מקרה שהופתעת עד כמה גיוון יכול להיות משמעותי. מה קרה?
חשוב לבנות תשתית נכונה לאגור את הסיפורים האלה, כדי שהם יהפכו לכלי עבודה אמיתי, ולא רק חלק מחוויה חד-פעמית בסדנה או מפגש כלשהו.
החשיבות של תהליכי גיוון והכלה בארגונים ברורה, ואין צורך להרחיב עליה. משבר הקורונה חידד את ההבנה שהטמעתם היא אחת מתרופות המנע נגד משברים ארגוניים. אבל תזכרו תמיד שאחד האויבים הגדולים של תקשורת הוא מסרים מופשטים. "בשנה הבאה נקדם את נושא ההכלה", זה מסוג אותם מסרים מופשטים שכולנו רואים בתוכניות עבודה של ארגונים. כדי ליישם את זה, לא ניתן להסתפק בהסברה. צריך לגרום לכל הדרגים, עובדים ומנהלים, לשתף סיפורים ודוגמאות שיעזרו בתהליך ההטמעה ויהפכו את הארגון למגוון ומכיל יותר.
נעים להכיר - אודי נחשון
אני מאמן, יועץ ומרצה – מתמחה בשיפור היכולת של מנהלים ויזמים להתחבר, להשפיע, לגרום למסרים להידבק ולהוביל אסטרטגיה ושינוי, באמצעות שימוש בכלים של סטוריטלינג.
החיבור בין סיפורים אישיים לבין מסרים עסקיים וארגוניים הוא אחד הכלים היעילים ביותר בפעילות היום-יומית מול עובדים, לקוחות ומחזיקי עניין אחרים – במטרה להזניק ארגונים ומיזמים ולפתור בעיות ניהוליות.
אני שותף בחברה הבינלאומית Anecdote, שהכשירה עד כה אלפי מנהלים ברחבי העולם להנהיג בעזרת סטוריטלינג.
הבלוג "מנהלים עם Storytelling" נועד להעשיר ולשתף מידע וידע בתחום הזה, ואשמח לענות על כל שאלה. בעמוד סדנאות תוכלו לראות פרטים על מגוון תוכניות הכשרה.
ליצירת קשר: